Hoppa till innehåll →

Waar te starten om een website te creëren?

Stap 1: Wat is het doel en wie is je doelgroep?

Bij de perfecte blog maken of een website creëren, is de eerste stap meteen de belangrijkste. Je dient te beginnen met het structuur geven aan het idee. Twee vragen dienen in deze eerste stap beantwoord te worden: Waarom wil je een website en wie wordt je doelgroep. Het is natuurlijk een heel groot verschil of je een website bouwt om je vakantiefoto’s en verhalen met je familie te delen, dan om een product aan te prijzen. Mijn advies is, Schrijf je doel en de doelgroep met grote letters op een stuk papier en iedere keer dat je iets op de website gaat toevoegen of veranderen, moet je eerst op dat papier kijken.
Dit voorkomt dat de website “stemmingsgevoelig” en onoverzichtelijk wordt.

Stap 2 Kies het juiste werktuig op het web

Zodra je hebt vastgesteld wat je met je website wilt doen, dien je een programma te kiezen dat bij je past. Yoomla is bijvoorbeeld super geschikt voor het dagelijks uploaden van tekst, maar een absoluut drama wanneer je beeldmateriaal wilt toevoegen. WordPress is een van de meest gebruikte programma’s en zeer gebruikersvriendelijk, maar de website laadt erg traag en alleen met speciale extraatjes, waarvoor betaald dient te worden, kun je je website toegankelijk maken op mobiele apparaten. Een goed gekozen web werktuig maakt het bouwen en onderhouden van een website een fluitje van een cent.

Stap 3 Een website is nooit af

De grootste fout die mensen maken is dat wanneer ze eenmaal een website hebben achterover gaan zitten en er niet meer naar omkijken. Niets is zo saai als een website die altijd hetzelfde is. Het is ook zeer belangrijk dat de informatie op de website klopt. Wanneer je een product probeert te verkopen moeten er goede foto’s van het product zijn. En er zit een groot verschil tussen een zelfgemaakt shotje met je smartphone en die van een professionele fotograaf. Het succes hangt voornamelijk af van het beeldmateriaal. Uiteraard is een juiste prijsopgave en informatie over hoe de potentiele klanten het product kunnen bestellen ook zeer belangrijk. Een website dient daarom onderhouden te worden. Het niet of te laat wijzigen van een telefoonnummer of aangepaste openingstijden kan klanten kosten.

Stap 4 Kom je belofte na

Wat je belooft dat moet je natuurlijk ook doen! Als jij op de website belooft je vrienden en familie op de hoogte te houden van je reizen, moet je dit ook doen. Je mag niet van je website volgers verwachten dat ze na 3 weken zonder nieuws nog steeds in je website geïnteresseerd zijn.

Publicerat i Okategoriserade